Saturday 12 November 2011

Isu Panas PRU13

Isu Panas PRU13....
Mungkin ada di antara kita yang leka diulit kesibukan aktiviti rutin harian. Mari kita semak isu-isu panas untuk modal PRU13

  1. Gaji Minimum
    Mana dia gaji minimum untuk para pekerja sektor kerajaan dan swasta di negara kita? Setiap bidang perlu memiliki gaji yang manusiawi.

  2. Harga Minyak
    Semua orang tahu bahawa minya RON97 itu baik untuk kereta dan motor. Sebelum wujudnya RON95, kita semua gunakan RON97. Hari ini seliter minyak RON97 berharga RM2.90. Kita menjual minyak lebih mahal daripada Singapura.

    Beza di Singapura (negara bukan pengeluar minyak), Malaysia dan Brunei:

    Di Singapura, RON98 S$2.10 seliter,
    Gaji pekerja buruh biasa di sana $1000.

    Di Malaysia, RON97 RM2.90 seliter.
    Gaji pekerja buruh biasa di sini RM1000.

    Di Brunei, RON98 RM1.27 seliter.
    Gaji pekerja buruh biasa di sana B$1250.

  3. Lynas
    Isu syarikat Lynas yang membuang sisa toksik yang sangat merbahaya.


  4. Pendidikan & Perubatan Percuma
    Ramai warganegara kita berhutang demi menimba ilmu. Pendidikan percuma merupakan perkara penting yang harus dilaksanakan dan ditampung oleh kerajaan yang memerintah, bagi melahirkan masyarakat yang berilmu tinggi.

    Perubatan percuma juga harus diberikan percuma. Kerana apabila rakyat sihat, mereka boleh belajar tinggi-tinggi dan bekerja untuk negara kita.

  5. Pengangkutan Awam
    Di Malaysia tiada lagi satu kad sentuh pelbagai guna untuk membayar tambang bas, LRT, monorail dan pelbagai lagi. Di Singapura sudah ada. Bukan itu sahaja, setiap stesen LRT perlu dihubungkan dengan terowong bawah tanah ke stesen bas perhampiran yang dilengkapi dengan lampu terang dan kamera litar tertutup. Menteri Pengangkutan atau bakal menterinya perlu ke Singapura bikin kerja rumah. Oh! Ya, jangan lupa bikin kaki lima seperti di Singapura!

  6. Pengangguran
    Isu bukan isu basi. Pekerja tempatan perlu diutamakan berbanding pekerja asing. Kita mahu rakyat kita cekap bekerja baik dari lapisan bawahan mahu pun profesional. Kita mahu orang kita pandai susun atau ikat batu-bata dan pandai juga rekabentuk bangunan atau pun kesemua prosesnya!

    Usah pinggirkan rakyat tempatan. Kelak standard ekonomi kita akan menurun seperti mana-mana negara yang kita ambil pekerja asing secara membabi-buta itu.

    Lihatlah Singapura, bagaimana presiden baru mereka telah mula mengorak langkah menaikkan levi pekerja asing, menaikkan tambang bas dan MRT buat pekerja asing. Ini semua bagi menyukarkan pekerja asing di Singapura bebas membina kekayaan.

    Tak cukup dengan itu, presiden tersebut telah mengetatkan kemasukan pekerja asing dan memilih untuk mengutamakan rakyat Singapura.

    Pendek kata, presiden Singapura dengar cakap rakyat mereka hari ini. Kita di Malaysia bagaimana?



No comments:

Post a Comment