Tuesday 21 February 2012

Mari hidup berAgama....

Amalan Agama Menjadikan Hidup Sihat

Ada yang kata, agama adalah penunjuk jalan yang benar yang membuat hidup kita sihat dan lebih baik. Kalau menurut Anda itu klise, sebuah kajian membuktikannya.
Apakah agama membuat kehidupan seseorang jadi lebih baik?

David Hayward, pengkaji dari Duke University menyatakan bahawa aktiviti keagamaan dan penglibatan seseorang dalam kelompok agama, ternyata membuatkan hidupnya menjadi lebih sihat.Kajiannya mendapati hubungan antara keadaan otak, kesihatan, dan agama.

Seperti dilaporkan dalam jurnal PLoS ONE (Public Library of Science ONE), Hayward membuat kajian ke atas 268 orang yang berusia antara 58–84 tahun. Mereka ditanya mengenai penglibatan mereka dalam kumpulan keagamaan dan aktiviti keagamaan.
Lalu dengan scan MRI, para pengkaji melihat perkembangan hippocampus mereka selama 2–8 tahun. Hippocampus adalah bahagian otak yang memberi risioko tekanan dan penyakit Alzheimer di usia tua.
Hasilnya, orang yang menjalani kehidupan beragama, cenderung memiliki ukuran hippocampus yang lebih kecil. Kajian mereka sebelum ini menunjukkan bahawa semakin kecil hippocampus, semakin baik pula keadaan kesihatan seseorang.
“Beberapa kajian menunjukkan bahawa orang yang terlibat dalam kelompok keagamaan memiliki keadaan kesihatan lebih baik di usia tua berbanding dengan mereka yang tidak. Tapi keadaan ini berbeza-beza pada setiap orang,” ujar David Hayward

No comments:

Post a Comment